Skolvärlden är Lärarnas Riksförbunds redaktionella varumärke bestående av magasin, sajt, nyhetsbrev och sociala medier. Magasinet når varje månad 123 000 läsare i kategorier som lärare, studie- och yrkesvägledare, politiker, opinionsbildare och annan media.
Efter en viss nedåtgående trend, framför allt bland de yngre läsarna, blev utmaningen 2016 att ta ett ordentligt omtag kring hela produkten.
Utmaningen var att fortsätta arbeta med samma produkt men utveckla den till att vara både vassare och rappare, skapa innehåll som var mer värdefullt för målgruppen och göra en tidning som var av större medlemsnytta.
Skolvärlden finns i det fysiska lärarrummet, där den ofta ligger bredvid konkurrentens tidning. Därför är det viktigt att formen, och inte minst omslaget, direkt talar till läsaren. För att uppfylla uppdraget om en vassare och rappare produkt gavs tidningen en ny form med bland annat limmad rygg och fler sidor med en strukturerad uppbyggnad av fem avdelningar med allt från aktuella nyheter till granskningar, lärarpanel och djupgående reportage.
Layouten uppdaterades för att kännas snygg och modern, och tanken med varje nytt omslag är att utmana och vara utanför boxen. Också tilltalet och rubriksättningen genomgick en förändring för att följa den nya visionen, och innehållet ska vara mer djuplodande och grävande.
Tidningens digitala plattform fick ett lyft, och tidningen samverkar nu tydligare med webben. Där tidningen har ett fokus på fördjupning i olika frågor, fungerar webben som Skolvärldens dagliga nyhetsbärare. För de sociala kanalerna togs en tydligare strategi fram, och kanalerna gavs också ett lyft utseendemässigt.
Sajten skolvärlden.se växer för varje år och har sedan förändringen 2016 ökat med 124 procent i antal unika sidvisningar. Under 2019 hade Skolvärlden i snitt 540 000 sidvisningar i månaden.
Sedan lanseringen av ”nya” Skolvärlden 2016 har tidningen citerats regelbundet i rikstäckande print-, digital- och etermedia, bland annat för stora granskningar men även för ”mindre” nyheter som genom rätt paketering getts möjligheten att nå ut och synas på ett effektivare sätt.
”På sociala medier har Skolvärlden skapat det nya ”digitala lärarrummet”, utan väggar eller tak. På Skolvärldens Facebook och Twitter möts över 30 000 följare och diskuterar dagligen aktuella ämnen inom skolans värld.”
Jonas Fond, Redaktör
läsare varje nummer
följare på Facebook
följare på Twitter