Skolvärlden är Lärarnas Riksförbunds redaktionella varumärke bestående av magasin, sajt, nyhetsbrev och sociala medier. Magasinet når varje månad 123 000 läsare i kategorier som lärare, studie- och yrkesvägledare, politiker, opinionsbildare och media. Som redaktionell aktör inom skolfrågor i Sverige sätter Skolvärlden sedan många år agendan genom en integrerad kommunikation som inte bara inspirerar, engagerar och utbildar – utan även granskar.
Skolvärldens främsta målgrupp är förbundets medlemmar. Man riktar sig även till politiker, forskare, skolledare och media. Kommunikationen ska bidra till att rekrytera nya medlemmar (i den senaste mätningen slog förbundet rekord med 1 000 ansökningar).
Framgångarna är minst av allt någon slump. Bakom står en modig uppdragsgivare som släpper det publicistiska uppdraget, men sätter tuffa och långsiktiga mål. Redaktionen på fyra personer har levt med och lärt känna målgruppernas behov och drivkrafter under många år.
Sättet att få kanalerna att samverka är framgångsreceptet. Varje magasin innehåller en djuplodande – statiskt säkerställd – granskning av skolans värld. Det ger innehållet tyngd och trovärdighet, samt att det från idéstadiet kan integreras med mediepåverkan. Också i år får insatserna ett stort mediegenomslag, och en efterföljande andra våg genom att publiceras digitalt på nyhetssajten skolvärlden.se med ytterligare spridning som effekt. Via organisk delning från nyhetsartiklarna och spridning i Skolvärldens sociala medier nås 100 000-tals läsare långt utanför prenumeranter och trogna följare.
Skolvärlden är ett skolboksexempel på att engagerat och aktuellt innehåll kan konkurrera med stora penningpåsar och kortsiktiga kampanjer. För att nå en upptagen, kräsen och extremt påläst publik är Skolvärldens mix av klassrumsnära reportage, forskning och grävande journalistik rätt kombination.
All räckvidd sker organiskt vilket ställer höga krav på aktualitet och kreativitet. I dagliga möten tas beslut om tajming och anpassning av innehåll utifrån analys av nyhetsflöde, skolans kalender och samtalen på sociala medier. Varje dag publiceras nyhetsartiklar till sajten som utifrån en redaktionell strategi bearbetas för att passa Facebook, Twitter och Instagram. Rörligt material som explainers, webb-tv-intervjuer eller livesändningar publiceras i samtliga kanaler. För att nå fler än de som befinner sig på sociala medier skickas veckovisa nyhetsbrev ut till drygt 70 000 prenumeranter.
I Skolvärldens sociala medier sker dagligen tiotusentals interaktioner där lärare, annan skolpersonal, allmänhet, ministrar och riksdagspolitiker (!) diskuterar och delar innehållet. På så sätt ”äger” Skolvärlden även det digitala lärarrummet. Det samtal som tidigare fördes inom fyra väggar i ett lärarrum får en helt annan publik och respons, där den kollektiva känslan i yrket kan växa sig starkare.
Skolvärlden befinner sig i toppskiktet av svensk media när det gäller skol- och utbildningsfrågor och räknas som en aktör ända upp på regeringsnivå.
I dagens medielandskap är Skolvärlden unik då man enbart litar till organisk räckvidd. Trots att inte en krona gått åt till marknadsföring har man ständigt ökat räckvidd och positionerat sig som rösten som gör lärarnas frågor synliga. Man har också försvarat och stärkt sin roll som Sveriges ”digitala lärarrum”.
När många magasin tappar läsare gör Skolvärlden tvärtom. Under 2021 års åtta första månader ökade räckvidden med 22% till att nå 138 000 läsare (Kantar Sifo/Orvesto 2021:2) – trots en upplaga på 95 200. Skillnaden mellan upplaga och räckvidd är +45%.
Via sitt innehåll och kampanjjournalistik sätter Skolvärlden skoldebattens agenda och citeras regelbundet i rikstäckande media. Under 2021 fick bland mycket annat granskningar av betygspress, skolpeng och hotfulla covid-mejl stort genomslag i media.
”På sociala medier har Skolvärlden skapat det nya ”digitala lärarrummet”, utan väggar eller tak. På Skolvärldens Facebook och Twitter möts över 30 000 följare och diskuterar dagligen aktuella ämnen inom skolans värld.”
Jonas Fond, Redaktör
läsare varje nummer
följare på Facebook
följare på Twitter