Tornet

Karlatornet blir med sina 245 meter Göteborgs första skyskrapa och Nordens högsta torn. Som ett av de största byggprojekten någonsin i Sverige väcker projektet så klart intresse hos många. Med videoserien Tornet når vi alla målgrupper och skapar en heltäckande bild av projektet.

Konstruktion av Karlatornet

Utmaning

Karlatornet blir med sina 245 meter Göteborgs första skyskrapa och Nordens högsta torn. När tornet står färdigt 2024 kommer det att rymma 611 lägenheter, hotell, kontor och skybar på sina 73 våningar. Arkitekterna bakom Karlatornet är den amerikanska arkitektbyrån Skidmore, Owings och Merrill med byggnader som Burj Khalifa i Dubai och Freedom Tower i USA på meritlistan.

Idén till Karlatornet föddes 2004 på byggkoncernen Serneke. Serneke såg potentialen i marken, som var relativt outnyttjad trots det centrala läget.

Karlatornet kommer att vara blickfånget i den nya stadsdelen Karlastaden – en så kallad blandstad med stort fokus på hållbarhet. Som ett av de största byggprojekten någonsin i Sverige väcker projektet så klart intresse hos många, och det är också många målgrupper som behöver nås. Dessutom måste kommunikationen vara relevant under en längre tid eftersom byggandet pågår till 2024.

Med det här projektet gav sig Serneke in i något som ingen gjort förut i Norden. De skulle inte bara konstruera den högsta byggnaden, utan dessutom en extremt smal byggnad. Detta ställer höga krav på både arkitekter och ingenjörer. Göteborg är också känt för sin lergrund, vilket komplicerar många av stadens byggprojekt.

Kort efter att bygget påbörjats kom coronapandemin vilket ledde till flera utmaningar. Bygget sattes på paus under delar av 2020, men startades igen efter att Serneke gått in i ett partnerskap med ett annat göteborgsbaserat företag, Balder AB.

Konstruktion av Karlatornet
Tornet, Sernekes webbserie
Tornet, Sernekes webbserie

Lösning

Vi definierade tidigt att det behövdes ett starkt och visuellt format för att både få en översikt samt visa komplicerade skeenden genom hela byggprocessen. På samma gång ville vi visualisera det färdiga tornet och den nya stadsdelen. Så vi skapade videoserien Tornet.

Serien startar med en prolog som berättar om bakgrunden och visionen. Efter det följer avsnitt där vi blandar berättelser om vad som händer i bygget just nu med spännande, lite nördiga fakta och grafik. I Tornet pratar vi också om visionen kring Karlastaden, vad det innebär för Göteborg som stad att en helt ny stadsdel skapas. Hur kommer det att vara att bo här? Hållbarhet är i starkt fokus, men också hotellkänslan. Karlatornet kommer till exempel att ha en lobby för de boende och tillgång till spa och gym.

Dokumentationen satte igång 2018, när marken pålades. Sedan dess har vi filmat och dokumenterat processen kontinuerligt för att skildra både hur tornet växer fram och specifika moment i byggprocessen. Vi använder time-lapse-kameror och drönare regelbundet för att skapa flexibilitet när vi sätter ihop varje avsnitt.

Projektet är uppdelat i olika faser och synkat med byggprocessen, sedan alterneras innehållet i avsnitten för att väcka intresse hos olika målgrupper. Människorna bakom kulisserna lyfts fram för att göra innehållet personligt, varmt och relaterbart – från betongarbetare och mäklare till platschefer och logistikexperter. Medarbetarna hjälper till att stärka varumärket och förmedla stolthet.

En särskild plats skapades för Tornet på Sernekes webbplats. Här finns alla avsnitt av Tornet, en tidslinje och annan intressant information och fakta om byggprocessen. Potentiella köpare kan hitta information om lägenheterna och komma i kontakt med mäklare. Vi producerade också trailers och kortare segment från serien för att driva trafik till webbplatsen från sociala medier.

Resultat

Hittills har filmerna på YouTube fått över 60 000 visningar, och engagement rate har varit över 9% för varje avsnitt.

Serneke har en unik och starkt engagerad fan base, därför har vi fokuserat på främst organisk distribution i kombination med enstaka betalda insatser. Sedan 2021 har vi nått över 1 370 000 personer på sociala medier genom en blandning av organisk spridning och annonser. Med tanke på den breda målgruppen är vi glada över att se en fin spridning av följare.

Varje avsnitt får mängder av kommentarer, gilla-markeringar, delningar och engagemang. Målgruppen delar också egna bilder av bygget, vi har nyligen noterat en trend på sociala medier där folk delar utsikten över tornet från olika delar av Göteborg allt eftersom det blir mer synligt utanför stadskärnan.

Se casefilmen här.

Johan Live, presschef på Serneke

”Sedan start har OTW visat sina styrkor i att hitta och lyfta fram de verkligt intressanta berättelserna. Tornet har genom dokumentären verkligen nått ut och hjälpt oss att berätta en spännande historia. Samtidigt har det stärkt vårt varumärke. Storytelling när den är som bäst!”

Johan Live, Presschef Serneke

Se avsnitt 7 av Tornet här:

Tornet, Sernekes webbserie
Konstruktion av Karlatornet
9 %

Engagement rate för varje avsnitt

1.4 M

Nådda personer på sociala medier genom en blandning av organisk spridning och annonser