Lösning
Vi definierade tidigt att det behövdes ett starkt och visuellt format för att både få en översikt samt visa komplicerade skeenden genom hela byggprocessen. På samma gång ville vi visualisera det färdiga tornet och den nya stadsdelen. Så vi skapade videoserien Tornet.
Serien startar med en prolog som berättar om bakgrunden och visionen. Efter det följer avsnitt där vi blandar berättelser om vad som händer i bygget just nu med spännande, lite nördiga fakta och grafik. I Tornet pratar vi också om visionen kring Karlastaden, vad det innebär för Göteborg som stad att en helt ny stadsdel skapas. Hur kommer det att vara att bo här? Hållbarhet är i starkt fokus, men också hotellkänslan. Karlatornet kommer till exempel att ha en lobby för de boende och tillgång till spa och gym.
Dokumentationen satte igång 2018, när marken pålades. Sedan dess har vi filmat och dokumenterat processen kontinuerligt för att skildra både hur tornet växer fram och specifika moment i byggprocessen. Vi använder time-lapse-kameror och drönare regelbundet för att skapa flexibilitet när vi sätter ihop varje avsnitt.
Projektet är uppdelat i olika faser och synkat med byggprocessen, sedan alterneras innehållet i avsnitten för att väcka intresse hos olika målgrupper. Människorna bakom kulisserna lyfts fram för att göra innehållet personligt, varmt och relaterbart – från betongarbetare och mäklare till platschefer och logistikexperter. Medarbetarna hjälper till att stärka varumärket och förmedla stolthet.
En särskild plats skapades för Tornet på Sernekes webbplats. Här finns alla avsnitt av Tornet, en tidslinje och annan intressant information och fakta om byggprocessen. Potentiella köpare kan hitta information om lägenheterna och komma i kontakt med mäklare. Vi producerade också trailers och kortare segment från serien för att driva trafik till webbplatsen från sociala medier.