Grand Prix till OTW i Publishingpriset 2023
OTW och uppdragsgivaren Samhall blev storvinnare när Publishingpriset 2023 delades ut på Berns i Stockholm. Bokprojektet Vanliga Människor vann Grand Prix som hela tävlingens främsta printprojekt och guld i kategorin Fackböcker, reportage och berättelser. Tillsammans med Bris vann OTW även silver i kategorin Digitala årsredovisningar.
– Att tillsammans med Samhall få ta emot detta pris är otroligt kul och viktigt. Klyftorna på arbetsmarknaden växer och det blir allt svårare för personer med funktionsnedsättning att få jobb. Att genom boken, och nu även vinsten, få möjlighet att rikta strålkastarljuset mot frågan och de personer som transparent vågade dela med sig av sin vardag känns hela vägen in i hjärtat. Jag vill även rikta en stor eloge till Samhall för modet att våga producera en produkt som sticker ut och tar för sig, samtidigt som den berör ett så viktigt ämne och starka livsberättelser, säger Filip Sandén, Account Director på OTW.
Grand Prix gick alltså till Samhall och OTW för bokprojektet Vanliga Människor som porträtterar 19 Samhallmedarbetare. Med värme, äkthet och kaxighet i form, foto och text lyfts de medverkandes liv och vardag fram med målsättning att belysa varför det är så viktigt att bygga ett mer inkluderande samhälle där alla ges möjlighet att hitta en meningsfull sysselsättning.
Juryns kärnfulla motivering till kvällens finaste pris var: ”För en bok som går rakt in i hjärtat.”
Silvret till Bris och OTW för Bris årsberättelse 2022 kommer bara tre veckor efter att samma produktion belönades med silver i Svenska Designpriset.
Publishingpriset är en oberoende heltäckande kommunikationstävling som sedan 1990 har premierat lovvärd redaktionell- och marknadskommunikation. Juryn består av verksamma kommunikatörer inom en rad olika områden, som granskar, värderar och bedömer tävlingsbidragen utifrån ett antal kriterier.
Vinnarna koras i 42 unika kategorier med möjlighet att vinna Publishingprisets Grand Prix, guld och silver. Förutom dessa finns även möjligheten att vinna Lilla Publishingpriset för utmärkt kommunikation till en ung målgrupp.