ICAs affärsidé har snart 100 år på nacken – men är fortfarande lika aktuell. Nu har ICA-handlarnas Förbund med hjälp av OTW tagit fram en film som berättar om idén.
– Det blev en härlig film som på ett enkelt sätt berättar om hur ICA fungerar, säger Camilla Harrskog på ICA-handlarnas Förbund.

Det var ICAs grundare Hakon Swenson som myntade ICAs affärsidé – ”Fria handlare i samverkan”, där lokalt entreprenörskap kombineras med stordriftsfördelar. För att hålla idén levande, och sprida den, har ICA-handlarnas Förbund nu gjort en film i samarbete med OTW. Målet var att illustrera ICA-idén på ett lättillgängligt sätt. Resultatet blev en grafisk film med en humoristisk touch.

– För oss är det viktigt att nå ut med kunskapen om hur ICA fungerar, och skapa en rättvis bild av våra handlare. Filmen illustrerar också ICA:s tre grundvärderingar enkelhet, entreprenörskap och engagemang på ett tydligt sätt, säger Camilla Harrskog, ansvarig för digital information på ICA-handlarnas Förbund.

Producent från OTW:s sida var Fredrik Östling, och speakerröst är Katarina Ewerlöf.

– Samarbetet med OTW fungerade väldigt bra och vi har fått fram en film som vi kommer kunna använda i många sammanhang, säger Eva Burén, informationschef på ICA-handlarnas Förbund.

OTW:s samarbete med ICA-handlarnas förbund är mångårigt. OTW har exempelvis tagit fram designen för förbundets nya webbplats, och arbetar löpande med det redaktionella innehållet.

– Det är en förmån att få jobba med ett av Sveriges starkaste varumärken, ICA-handlarnas Förbund är öppna för idéer och skapar ett kreativt klimat. I arbetet med filmen om ICA-idén var det fantastiskt roligt att få förtroendet att ta ut deras anrika historia på ett modernt och lättsamt sätt, säger Erika Gohde, Account Director på OTW.

ICA-handlarnas Förbund är alla ICA-handlares medlemsorganisation, och samtidigt majoritetsägare av ICA Gruppen.