OTW och Gina Tricot låter musiken visa vägen för hållbara modesatsningar
Tillsammans med OTW tar Gina Tricot en ny väg för sin kommunikation – en specialskriven låt och unik musikvideo framförd av Cissi Forss.
Från och med våren 2017 tillverkas majoriteten av Gina Tricots alla denimprodukter i hållbar bomull. I samband med lanseringen av vårens kampanj släpps ett kommunikationskoncept som innehåller låten ”The Way” med tillhörande musikvideo och en webb-serie behind the scenes, skapat av OTW i tätt samarbete med Gina Tricot.
– Att Gina Tricot vågade gå den här vägen är både modigt och inspirerande. Att väva ihop humor, lekfullhet och musik sitter fint ihop med målgruppen , säger OTW:s Creative Director Paul Jerndal som regisserat videon och tillsammans med Povel Olsson utgör duon Falcor som skrivit låten.
OTW har varit huvudbyrå och producerat videon, webb-serien samt låten vilket stärkt samarbetet med modekedjan ytterligare efter förra årets två webserie-produktioner.
– Det är imponerande hur snabba och öppna Gina Tricot är för nya kreativa vägar. Här har det gått så fort att vi har behövt jobba med videon, låten, webb-avsnitten simultant och då krävs förstås en väldigt snabba beslut från kund vilket fungerat ovanligt bra, säger Paul Jerndal.
– Musikvideon och låttexten innehåller en del humor men samtidigt ett väldigt viktigt budskap. En slags Lady Gaga-vibb men på Cissi Forss egna vis och helt klart trovärdig eftersom vi verkligen åkte hela vägen till bomullsfälten i Indien och filmade de scenerna samtidigt som Cissi fick lära sig om Better Cotton Initiative.
I en webserie får vi följa med bakom kulisserna av produktionen av musikvideon. I scriptade sketcher där regissören och Cissi Forss spelar mot varandra betonas en specifik del per avsnitt av Gina Tricots hållbarhetsarbetet.
– När scenerna utspelar sig bakom den riktiga musikvideoinspelningen men samtidigt skämtar och driver med hela konceptet blir det liksom meta-meta-tv. Jag gillar den känslan och tycker att det är snyggt sätt att berätta om hållbarhetsarbete på. Tanken är att du lär dig om arbetet och samtidigt får skratta, säger Paul Jerndal om serien där varje avsnitt är högst en minut långt för att kunna distribueras på Instagram.
Låten The Way lanseras på ginatricot.com och Spotify den 10 mars. Musikvideon släpps den 10 mars på ginatricot.com, YouTube samt i Gina Tricots sociala kanaler. Dessutom släpps en miniserie med fyra humoristiska behind the scenes-filmer kopplade till musikvideon.