otw.se
otw.se
  • Case
  • Vad vi gör
  • Aktuellt
  • Karriär
  • Kontakt
  • sv
  • en
  • otw.se
    otw.se
    • Case
    • Vad vi gör
    • Aktuellt
    • Karriär
    • Kontakt
  • sv
  • en
  • Nyheter

    Så får du till en hållbar och prisad årsredovisning

    Ett engagerat team samt modet att våga välja – och välja bort. Det är två av framgångsfaktorerna bakom Årets redovisning i kategorin ideell sektor. Här berättar Anna Lithander, Röda Korset, och Karin Hedin Röös, OTW, om samarbetet bakom vinsten – och ger några tips till dig som vill vinna nästa år.

    När PwC för tjugoförsta året i rad delade ut priset Årets redovisning i ideell sektor stod Röda Korset överst på prispallen.

    – Att få pris för en årsredovisning kanske inte låter så hett, men vi är verkligen både superglada och stolta över det, säger Anna Lithander, huvudredaktör på Röda Korset. Hela organisationen har varit med och bidragit, i stort och smått, så det är en hyllning till alla rödakorsare. Röda Korset årsberättelse består egentligen av tre rapporter i en; verksamhetsberättelse, hållbarhetsrapport och årsredovisning. Det juryn fastnade för var de engagerande berättelserna om hur organisationens arbete verkligen gör skillnad på ett hållbart sätt, i samklang med den finansiella redovisningen.

    Ni blev särskilt prisade för kommunikationen om hållbarhet. Hur gör man för att i praktiken stämma av insatser mot de stora hållbarhetsmålen?

    – Hållbarhetsfrågorna är centrala i allt Röda Korset gör och en av anledningarna till att vi presenterar vår hållbarhetsrapport ihop med årsredovisningen. Vi lyfter in hållbarhetsmålen och hur vi jobbar mot dem redan i inledningen och även under varje kapitel i verksamhetsberättelsen. Vilka mål är i fokus i arbetet i internationella katastrofer? Vilka är de viktigaste målen i insatserna för att stävja utsatthet i Sverige? Det är exempel på frågor vi ville besvara.

    Hur såg samarbetet med OTW ut?

    – Vi har samarbetat kring årsberättelsen i flera år och fått till jättebra rutiner kring vad vi på Röda Korset ska göra och vad OTW bidrar med för bästa resultat. OTW:s team går alltid in med mycket energi, glädje och engagemang, vilket spiller över på oss när vi sitter och tragglar med råmaterialet. Priset är ett bevis på vårt fina teamwork, säger Anna Lithander.

    – Röda Korset har en unik förmåga att förmedla sina kärnbudskap, mål och ambitioner till oss. Det stärker inte bara vår kännedom om dem, utan även vårt samarbete och produkten vi skapar. Det är också alltid högt i tak och vi har roligt tillsammans, säger Karin Hedin Röös, redaktör och projektledare på OTW.

    Något som har varit en utmaning?

    – En utmaning med projektet – men också det som gör det så kul och spännande – är att skala ner och göra ett urval, säger Karin Hedin Röös. Röda Korset gör otroligt många viktiga insatser både i Sverige och runt om i världen som ju alla är värda att nämnas men allt ryms inte. Som redaktör är det en angenäm utmaning – att det finns så mycket fint underlag att arbeta med och så många goda exempel att berätta om. Det gör projektet extra roligt och meningsfullt att arbeta med.

    Röda Korset är en stor organisation. Hur får ni koll på alla de berättelser som finns där ute?

    – Vi tematiserar verksamhetsberättelsen vilket blir till stor hjälp. I fjol använde vi tre övergripande rubriker som fick inrymma den oerhört breda verksamhet som Röda Korset har – med allt från kolerabekämpning i Malawi till häktesbesök i Flen. Eftersom arbetet projektleds av en redaktör på vår kommunikations- och insamlingsavdelning med bra koll på vilket innehåll som producerats under året kan vi återanvända material och på så sätt spara både tid och pengar.

    Annas tips till dig som vill vinna nästa år:

    1. Målgruppen i fokus.

    Kom ihåg vem du skriver för och vad som är relevant för mottagaren. Anpassa innehåll och tilltal efter det. Det finns krav på vad rapporten ska innehålla, men också mycket frihet, inte minst i verksamhetsberättelsen, i hur du kan presentera vad som har hänt under året.

    2. Välj och välj bort.

    Mycket händer under ett år men du behöver inte berätta allt i verksamhetsberättelsen. Vad var de stora händelserna? Häng upp storyn på det eller tematisera utifrån områden. Använd case med människor som ett bevis på allt fantastiskt ni har gjort. Men våga också berätta om utmaningar.

    3. Få kockar.

    Se till att sätta bra rutiner kring vem som har sista ordet kring innehållet, vem som ska leverera underlag, vem som skriver och deadlines. Många brukar vilja tycka till om innehållet.

    RK vint

    Årets nominerade bidrag: 

    • Svenska Röda Korset
    • SOS barnbyar
    • Lärarförbundet
    • Stockholms stadsmission
    • Riksidrottsförbundet
    • Hyresgästföreningen

     

    Länkar:

    • Årsredovisningen
    • Om priset
    • Pressmeddelande

    Dela inlägget

    Anställda på OTW

    Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

    och få koll på det senaste inom content marketing!

    • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

    Stockholm

    Besöksadress:
    Humlegårdsgatan 6
    114 46 Stockholm

    Postadress:
    Box 3265
    103 65 Stockholm

    +46 8-50 55 62 00

    Göteborg

    Klädpressaregatan 1
    411 05 Göteborg

    +46 8-50 55 62 00 (vxl)

    Malmö

    Nordenskiöldsgatan 11
    211 19 Malmö

    +46 8-50 55 62 00 (vxl)

    Köpenhamn

    Folke Bernadottes Allé 5, 2
    2100 København Ø

    +45 33 13 73 83

    © Copyright OTW 2021 · info@otw.se · Läs vår integritetspolicy för information om cookies och lagring av personuppgifter.