Än en gång belönas OTW med guld på en av världens största tävlingar inom Content marketing, Pearl Awards i New York. OTW deltog för tredje året i rad och vann guld i kategorin Best Multi-Channel Solution för kampanjen If Smart.

På Pearl Awards i New York var OTWs kampanj If Smart för försäkringsbolaget If nominerade som ett av fem bidrag i klassen Best multi-channel solution. En klass som alltså OTW knep första platsen i, före både bland annat den tyska byrån KircherBurkhardt för Volkswagen AG och australiensiska Bauer Custom Media för Quantas Airlines.

– Att ta hem ett sånt här pris är ett bevis på att vi gör helt rätt i det vi gör! Samarbetet med If har varit otroligt inspirerande och lett till att vi tillsammans kunnat leverera en framgångsrik helhetslösning i världsklass, säger en euroforisk Philippa Magnusson, producent för kampanjen och OTWs representant på plats i New York.

Konceptet If Smart består av en serie webbTV-filmer och ett antal infographics som på ett smart och lättillgängligt sätt tipsar om små saker som gör vardagen lättare – så kallade Life hacks. Två av filmerna gästspelas även av poddprofilerna Alex Schulman och Sigge Eklund. Kampanjen har fått stort genomslag på sociala medier och hittills översatts till tre andra språk.

– If Smart är ett projekt som syftar till att bjuda på innehåll på ett inspirerande och användbart sätt. Genom att göra rörligt material ville vi nå ut till målgruppen och skapa engagemang, så vi är såklart otroligt glada och stolta över all uppmärksamhet, säger Petra Nuhma Kampanjansvarig på If Marknad.

– Ett superkul projekt! Vi är jätteglada för att vi prisas för vår idé och flerkanalstänk i denna kampanj. Det är också kul att ett starkt och kostnadseffektivt genomförande kan vara så effektivt. Kort, smart och värdefullt, säger Bo Thorp på OTW.

Även OTWs webblösning för Stockholms Handelskammare var nominerad i klassen Best Overall Editorial B2B, men fick tyvärr stå utan pris denna gång.

 

Läs mer om filmerna och kampanjen

Här hittar du filmerna på Youtube

Team OTW:

Producent: Philippa Magnusson
AD & formgivning samt klippning: Thomas Idebäck.
Illustratör, infografik: Mats Jerndahl
Koncept & utveckling: Bo Thorp, Tobias Boström