2021 års trender inom internkommunikation
Hur mår Sveriges internkommunikation egentligen? Vi lät åtta experter på OTW ta temperaturen. Resultatet blev en långläsning med spaningar som tar dig rakt in i framtiden.
Hur mår Sveriges internkommunikation egentligen? Vi lät åtta experter på OTW ta temperaturen. Resultatet blev en långläsning med spaningar som tar dig rakt in i framtiden.
Konceptchef
Jag har jobbat med internkommunikation i tio år och äntligen börjar den förändras. Alltför länge har det förutsatts att medarbetare tar del av den nästan automatiskt. Så är det förstås inte. Och om kommunikationen främst sker i digitala kanaler, så konkurrerar den med allt från Netflix och HBO till och den senaste Fortnite-säsongen.
Missade du seminariet om hur IKEA och OTW arbetar med medarbetarkommunikation?
Account Director
Undersökningar visar att företagets värderingar, kultur och syfte med sin verksamhet spelar allt större roll för att medarbetare ska trivas – snarare än faktorer som lön. Det gör att den interna kommunikationen allt mer handlar om att förmedla mjuka värden för att ge en känsla av vad företaget står för.
Samtidigt ser vi att allt fler företag kämpar med att locka till sig de bästa medarbetarna och få dem att trivas och stanna. Här får internkommunikationen en särskild viktig roll, för att få medarbetare att jobba kvar länge och vara motiverade i sitt arbete.
Effektiv internkommunikation måste bli vald att tittas på. Den måste vara relevant och engagerande – man ska inte förvänta sig en särskild gräddfil och att alla internt kommer sluka ditt innehåll oberoende av relevans. Därför vill jag se mer internkommunikation som inte lutar sig tillbaka utan som – likt annan kommunikation – kämpar för att få uppmärksamhet.
Head of Performance
Ja, i stort lider den av samma problem som extern kommunikation ofta kan göra. Man har för lite fokus på mottagaren och dess behov, och kommunicerar inifrån och ut.
När traditionella kanaler, som interna utskick och möten, byts ut mot digitala behöver vi öppna upp för tvåvägskommunikation. Månadsbrevet ska kanske bli en peppande film med en summering av era framgångar? Informationen om friskvård kan bli en hälsoutmaning där de anställda tävlar och boostar varandra? Chefsbrevet inför julen en livesänd cook-along? Det kan låta som mycket, men undersökningar visar att 90 procent av alla företagsledare ser en direkt koppling mellan anställdas engagemang och företagets framgångar. (5 Psychometrics Engagement Study 2015).
Projektledare / Redaktör
Det är viktigare än någonsin att nå ut med sin interna kommunikation. Det är lätt att tappa gemenskapen när man jobbar hemifrån så vi får hitta nya sätt att skapa den känslan. Som filmserien Job Swap för Volvo där anställda byter jobb med varandra för att visa på värden som stolthet, gemenskap och arbetsglädje.
När internkommunikation konkurrerar med sociala medier och anställda på ett företag är utspridda över hela världen – ja, det är en utmaning. Jag tror man ska hålla det enkelt och hitta en gemensam nämnare som alla kan relatera till, som stoltheten man som anställd kan känna över sitt företag oavsett arbetsuppgift.
Inom content marketing är det ”fewer and deeper” – innehållet blir längre och ger mer rum för eftertänksamhet, snarare än ett konstant flöde av mer lättsamt innehåll. Det är bättre att få någons fulla uppmärksamhet under några korta minuter än att finnas i periferin kontinuerligt. Ska man be om människors uppmärksamhet och tid, så måste man erbjuda något som betyder någonting – på riktigt.
Nyfiken på att läsa mer om Job Swap för Volvo cars?
Creative Director
Utgångspunkten bör vara att internkommunikationen ska engagera och underhålla i en sådan grad att den premieras före ett nytt Netflix-avsnitt av en favoritserie. Då blir idéutvecklingen kul och utmanande. Jag tycker att det är viktigt att vända på perspektiven och utgå ifrån medarbetarnas drivkrafter; deras vilja att göra skillnad, vara kreativa eller kanske bidra till en mer hållbar, jämställd eller inkluderande värld. Engagemang finns oftast, men om insikterna hos ledningen inte finns, av värdet att stimulera och ta vara på medarbetarnas kraft, blir det sannolikt svårt att nå en sprudlande internkommunikation.
Personligen brinner jag för psykisk hälsa och tycker att medarbetarnas mående borde vara en stor del av den interna kommunikationen. I pandemins spår vet vi att oro, stress och ångest ökar lavinartat. 2021 måste vara året då den psykiska ohälsan tas på mer allvar. Vi behöver ta ett kliv för att bryta stigman kring psykisk ohälsa och när medarbetare nu är mer sköra än någonsin gäller det att ta stora grepp. Inte små tomtebloss.
Det finns företag och organisationer som låter friskvård vara en del av arbetstiden och den utgångspunkten är kanon. Ett sätt att bidra till mindre psykisk ohälsa kan vara att ta in de interna projekten, det interna engagemanget som en del av arbetstiden. De flesta medarbetare bär ofta på massor av kreativitet, drivkraft och energi. Att öppna upp, inkludera och skapa projekt där idéer och initiativ får komma från just medarbetarna blir något helt annat än att ledningen ska berätta vad du ska engagera dig i.
Men drömmen är nog ändå att stryka begreppet internkommunikation helt. Om medarbetarna, deras personliga utveckling, deras engagemang och drivkrafter värderas högre än något annat kommer organisationen sannolikt blomstra organiskt.
Projektledare
De senaste årens samhällsutmaningar har gjort att kommunikationen med medarbetarna blivit allt viktigare. Men som kanal får den ofta fungera som megafon för företagsinformation vilket gör att många upplever den som trist och långt ifrån deras arbetsliv. Kanske även lite påtvingad.
Nu ser vi att interkommunikation allt mer utvecklas till en kanal med syftet skapa engagemang och bygga kultur. Jag tror på betydelsen av att odla sammanhållning och gemensamma värderingar. IKEA Global News är ett globalt nyhetsrum där vi gör just detta; bygger kultur samt odlar värderingar och gemenskap i ett företag med 160 000 medarbetare.
Distansarbetet är här för att stanna och här är utmaningarna stora. Brist på gemenskap, sociala kontakter och fysisk hälsa blir allt viktigare frågor. Här blir internkommunikation en stark kanal om man jobbar med den på ett kreativt sätt; med format som konkurrerar med andra medier. Här är humor och personnära storys viktiga.
Strategichef
Det beror på vems internkommunikation du menar, men i stort ser jag ett ökat intresse för ledarskapskommunikation och storytelling och mindre prat om att utveckla intranät och utbilda redaktörer för att fylla det med innehåll. Det är värderingar, kultur och bygga stolthet som gäller. Mer syfte och varumärke, mindre infrastruktur och maskin. Därtill märker vi hur internkommunikation vävs samman med områden som hållbarhet och employer branding. Vilket är logiskt.
Många utmaningar är just interna. Ska man bli en mer berättande organisation med en kommunikation som når fram och berör medarbetarna behöver man ofta se över äldre inställningar, strukturer och processer. Det är kanske dags att riva murar mellan olika avdelningar och discipliner på riktigt? Det skulle inte bara skapa möjligheter för en mer relevant och aktuell kommunikation, utan även uppmuntra till att områden som PR, reklam, internkommunikation och content marketing skulle kunna dra nytta av varandras kunskap. Vi skulle bli lite smartare tillsammans, helt enkelt.
Jag tycker det är superkul att många nu tar i mer och gör större berättelser och koncept som även fungerar externt. Samtidigt är det intressant att se hur vår tids medieanvändning påverkar även den interna kommunikationen med krav på snabbhet, öppenhet, dialog och många olika plattformar. Ett mycket mer decentraliserat perspektiv. Man undrar ju hur kommande generationers medarbetare kommer att se på det vi gjort fram tills idag?
Nyfiken på vad OTW kan göra för dig?
Projektledare
Det senaste året har ställt höga krav på internkommunikationen vilket gjort att företag har behövt se över, utvärdera och i många fall ställa om den. Den är inte längre nice-to-have utan want-to-have. Pandemin har gjort att internkommunikation fått den upprättelse den förtjänar.
Ett exempel på företag som satsat på sin internkommunikation under året är Blocket. De har tagit fram en verktygslåda med tips och idéer för att hålla engagemanget uppe bland medarbetare på hemma-kontoret. Du hittar den här.
Bra internkommunikation tar tid, och kostar därför pengar. Företag som är beredda att satsa har många fördelar att vinna. Resultatet kan bli ett större förtroende för arbetsgivaren och ett ökat engagemang som bygger en starkare kultur och stolthet.
Många är fortfarande kvar i träsket där internkommunikation är lika med information. En smart idé är då att kommunikatören skapar sig ett nätverk som sträcker sig över olika roller och nivåer inom organisationen. Med örat närmare organisationen är det lättare att hålla sig relevant.