Made by Human? Julia Von Sivers AI-spanar
Vi är nog många som är överens om att AI:s påverkan på vårt dagliga liv är uppenbar och växande. OTW:s planner Julia delar med sig av tre trender som redan nu påverkar branscher, varumärken och människor.
Har du frågor kring trender eller insikter? Hör av dig till mig!
julia.von.sivers@otw.se
AI-teknik har inte bara revolutionerat vårt sätt att arbeta, utan även arbetsmarknaden. Efterfrågan på AI-relaterade yrken växer kraftigt och det sträcker sig bortom de traditionella teknikjobben som ingenjörer och systemvetare.
Några yrkesroller som blir allt vanligare är t.ex. ”Prompt Engineers” och ”AI-managers”. Vi ser även hur detta speglas i utbildningsvärlden, där Berghs School of Communication nyligen lanserade en ny heltidsutbildning i ”Content Engineering”. Denna trend markerar en ny era där vi ser hur AI skapar olika sorters karriärmöjligheter över flera fält.
Vi ser även hur allt fler varumärken väljer att skapa och vara kreativa med hjälp av AI. En tydlig trend är att varumärken tar fram bilder och kreativa uttag tillsammans med sina konsumenter.
Coca-Cola och Heinz Ketchup är två omtalade exempel som båda har lanserat kampanjer där konsumenterna uppmanades att skapa egna konstverk inom ramen för varumärkets grafiska profil med hjälp av AI, resultatet användes sedan som underlag för deras kampanj.
Både individer och varumärken har börjat skapa helt nya produkter och affärsmodeller med hjälp av AI. Ett exempel är TikTok:aren Thunder Keck, som med hjälp av ChatGPT skapade ett helt nytt företag inom kosttillskott-området. Processen dokumenterades på TikTok i flera steg och har väckt stor uppmärksamhet.
Samma AI-område växer snabbt inom parfymbranschen. Olika parfymföretag har börjat använda AI för att skapa helt nya dofter eller för att erbjuda mer personliga och skräddarsydda produkter till sina kunder.