Lidl x2: En väloljad contentmaskin för sociala medier
I 2023 års upplaga av Swedish Content Awards dominerade OTW och Lidl på flera sätt tillställningen. I kategorin Detaljhandel blev det guld för always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler.
Juryns motivering:
Dessa tävlande har nu träffat rätt så många gånger att det känns som de har lika många hits som Hooja. Till en väloljad strategisk content maskin, som har ett finger rakt på den svenska kulturpulsen, ger en enig jury guldet.
Samarbetet med Lidl prisades även i kategorin Årets sociala medier där guldet hämtades till följande ord:
Hur kommenterar man samtidsfenomen samtidigt som man lyfter sina egna produkter, trots att de vid en första anblick kanske inte alls har med varandra att göra? Den frågan tycks idag varenda någorlunda vaken marknadsavdelning ställa sig. Men få har hittat ett tillfredsställande svar. Några som dock lyckats – och lyckas gång efter annan – är en lågprisaktör inom dagligvaruhandeln som lyckas få billig korv att hänga ihop med #swedengate, som får sin prisprofil att kännas cool när Snabba Cash får premiär. Hur? Varför? Tja, sån är Lidl.
Bakom Lidls framgångar finns ett genomtänkt och agilt arbetssätt där konsten att ständigt ha örat mot den sociala medierälsen utgör kärnan.
– Allt handlar om att förtjäna uppmärksamheten. Vi måste förstå målgruppen och konkurrerar inte med recept utan med vad kompisen gjorde i helgen. Och det är det samarbetet med våra byråer går ut på: att hitta vår egen röst och skapa ett innehåll som gör att många gillar och vill följa oss, säger Matthias Glöckler, teamchef digital marketing och social media, Lidl.