Alla OTW:s vinnande bidrag
Detaljhandel
- Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler för Lidl
Juryns motivering: Dessa tävlande har nu träffat rätt så många gånger att det känns som de har lika många hits som Ho0ja. Till en väloljad strategisk content maskin, som har ett finger rakt på den svenska kulturpulsen, ger en enig jury guldet.
Fordon & Transport
- Guld: The Volvo Trucking Adventure för Volvo Trucks
Juryns motivering: För en idé som sträcker sig bortom de annars lätt stereotypiska uttrycken i denna bransch, och för ett innehåll som ger målgruppen en känsla av enorm yrkesstolthet, likaväl som att de rattat in ett reseprogram av högsta rang.
- Silver: How Artic Surfing Evolved a Brand and Disrupted a Whole Industry för Volvo Penta
Effekt & Engagemang
- Silver: Skäms, Röda Korset, skäms! för Röda Korset
Årets Internkommunikation
- Silver: André the explorer för NCC
Årets Kundtidning B2C
- Guld: Mathem Magasin för Mathem
Juryns motivering: Att ta något som oftast är på gränsen att bubbla över av all slags information, och lugna ner det, låta det andas, samt lyckas låta läsarna fylla i de tomma ytor de önskar genom en naturlig koppling till det digitala. Det imponerar stort.
Årets Rörligt B2B
- Guld: The Volvo Trucking Adventure för Volvo Trucks
Juryns motivering: Att redan vara omtyckt av sin målgrupp betyder inte att man kan ligga på latsidan i sin kommunikation – tvärtom. Med den insikten i bagaget har det vinnande bidraget gett sig ut på ett högoktanigt segertåg, med målet att ytterligare cementera sin plats som den självklara favoriten i sitt community. Det är storslaget, välproducerat, ordentligt researchat och helt rätt för ändamålet. Guldet i kategorin Rörligt B2B går till en långkörare som bokstavligt talat rullat sig in i juryns hjärtan.
Årets Rörligt B2C
- Silver: Hur mår du? för Röda Korset
Årets Sociala Medier
- Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler för Lidl
Juryns motivering: Hur kommenterar man samtidsfenomen samtidigt som man lyfter sina egna produkter, trots att de vid en första anblick kanske inte alls har med varandra att göra? Den frågan tycks idag varenda någorlunda vaken marknadsavdelning ställa sig. Men få har hittat ett tillfredsställande svar. Några som dock lyckats – och lyckas gång efter annan – är en lågprisaktör inom dagligvaruhandeln som lyckas få billig korv att hänga ihop med #swedengate, som får sin prisprofil att kännas cool när Snabba Cash får premiär. Hur? Varför? Tja, sån är Lidl.
Årets Rising Star:
- Ia Wik: Content Creator på OTW
Juryns motivering: För årets jury visade det sig tydligt att en person stod ut från mängden. Bland årets belönade bidrag var denna personen framstående och var med i en arbetsgrupp som fått flera utmärkelser ikväll. Dennes kreativitet sticker ut och juryn spår en ljus framtid för denna kreatör. Personen har klättrat upp för trappan flera gånger ikväll och nu får hon göra det ännu en gång.