Så vad betyder det då? ”Off The Wall” är ett engelskt uttryck som betyder ”plötsligt, överraskande, lätt galet”, ungefär. Det är också det bolagsnamn som enligt sägnen skickades in till bolagsverket i all hast när företaget registrerades 1996. Mannen som skrev under ansökan hette Pär Ola Jonas Jonasson. Tillsammans med ett antal tidigare kollegor från Expressen grundade han OTW i en källarlokal i Solna. Ett antal år senare blev hans fantastiska historieberättande världskänt via hans romandebut ”100-åringen som klev ut ur fönstret och försvann”, men det är så klart en helt annan historia.

 

För byrån, som omfamnade det överraskande och smågalna, växte. IKEA blev en av de första storkunderna. OTW flyttade från kontor till kontor, behärskade alltifrån stora tv-produktioner till vassa innehållstrategier. 2007 sålde grundarna företaget till Forma Publishing och förutom tv-produktioner med Tina Nordström och Ernst Kirchsteiger, vann även två stora uppdrag i Lärarförbundets tidning Skolvärlden och ICA:s Buffé. De senaste 15 åren har OTW varit Nordens ledande contentbyrå. Som sådan tillhör vi idag byrånätverket Ahead Group och ägs av Aller Media. Lyckade etableringar i Göteborg 2015 och i Malmö 2017 innebär att vi idag är över 110 medarbetare i Sveriges tre största städer. OTW finns även som dansk byrå i Köpenhamn. Det går bra, vi har en stabil lönsamhet i grunden och som ni kan läsa i detta nyhetsbrev så levererar vi flitigt prisbelönad kommunikation tillsammans med våra uppdragsgivare. Och ja, det är fortsatt en intern hållning att det överraskande, lätt galna oftast är något väldigt positivt.