Hej Mathem-teamet! Hur känns det att vinna guld och Folkets val i Svenska Designpriset?
– Otroligt roligt att vår höga ambitionsnivå och petighet i varje detalj syns och inte bara uppskattas av våra kunder utan även branschproffs i juryn på svenska designpriset och swedish content awards, Erik Weidenhielm creative director på Mathem.
– Klart att det är roligt att hårt arbete uppskattas och belönas. Det är som alltid ett grupparbete där vi utmanar varandra. Magasinet fyller en viktig roll i den övergripande positioneringen av Mathem där vi hela tiden arbetar med särskiljning på en tuff marknad med starkt invanda beteenden, Johan Welander, kundansvarig OTW.
Om projektet: Som den utmanare vi är inom vår kategori ville vi även utmana vad en kundtidning kan vara och hur den ska se ut. Vi ville inte fylla våra kunders pappersåtervinning med ännu en tidning utan göra något som ger våra kunder ett mervärde. Vi ville göra en produkt som kändes lika lättillgänglig, smart och lyxig som vår tjänst. Vi vill inspirera, ge våra kunder kunskap och mer självförtroende i köket. Ett magasin våra kunder har liggandes på soffbordet och återkommer till gång på gång.
Hej Bris-teamet! Hur känns det att vinna silver och Folkets val i Svenska Designpriset?
– I en insamlingsberoende organisation som Bris är det viktigt att på ett pedagogiskt sätt kunna visa hur verksamheten drivs, vart pengarna går och vilken enorm nytta de gör för barn. Det tycker jag vi har lyckats med här tillsammans med OTW-teamet, som är väl insatta i såväl barns rättigheter som i vår verksamhet. Det underlättar för mig som beställare. Det här har varit en rolig process med många inblandade och alla har bidragit till en fin slutprodukt som vi är oerhört stolta över, säger Binaji Marouf, kommunikationschef på Bris.
– Helt fantastiskt! Och så roligt att det är just med Bris. En verksamhet som är otroligt viktig varje dag hela året. Därmed känns folkets val också extra viktigt och glädjande.
En årsberättelse är en viktig kommunikationsinsats, både som dokumentation och varumärkesbyggare. Men vi såg också att det fanns potential till ett bredare användande. Vi har därmed utvecklat årets årsberättelse och gjort tre delar; en traditionell årsberättelse, en separat effektrapport som även kan användas som ett säljverktyg samt en barnversion, säger Lotten Hellström Lidgard, kundansvarig OTW.
– Vi är så stolta och glada över vårt samarbete med Bris, som alltid är både roligt, givande och framåtdrivet. Tydlighet och användbarhet har varit viktiga ledord under arbetet med årsberättelsen och den snygga formen som Andrea Brandin gjort stöttar verkligen dessa målsättningar. En utmaning var att balansera Bris pigga och färgstarka grafiska profil med årsberättelsens många tunga och allvarliga ämnen.Illustratören Elin Svensson har gjort ett fantastiskt arbete med att skapa illustrationer som är starka och drabbade och samtidigt utstrålar hopp. De har dessutom ett inkluderande uttryck där alla kan känna igen sig, säger Johanna Lagerfors, projektledare, redaktör och skribent på OTW.