The International Content Marketing Awards är den årliga tävlingen i London där byråer från världen över tävlar med sina produktioner. I år har OTW fem bidrag med chans på guld!

En av de nominerade produktionerna i år är Volvo FH 25 years, som handlar om att fira lastbilsmodellen Volvo FH som fyller 25 år.

– När lastbilen lanserades 1993 var den revolutionerande för branschen och ett helt nytt fokus på föraren och förarmiljön, förutom tekniska innovationer som också var i framkant. Riktningen på kampanjen blev därför att hylla livet som förare och alla människor som är involverade i det, säger Lotten Hellström Lidgard, Account director på OTW.

Kampanjen är gjord i samarbete med The Bond Communication, där kampanjsidan på volvotrucks.com fylldes med innehåll så som filmer, kundstorys, minidokumentärer och säljmaterial.

– I somras vann vi ju CMA i USA med Volvo CE:s Megaproject Listings. Att följa upp det med nomineringar i den europeiska varianten för Volvo Cars och Volvo Trucks, känns som ett kvitto på bredd. Särskilt om man tänker på att uppdragen både handlar om nyskapande internkommunikation och innehållsdriven produktlansering, säger Rasmus Winther, byråchef på OTW Göteborg.

 

#medsyster – av kvinnor för kvinnor

En annan av nomineringarna är #medsyster. Projektet skapades då Röda Korset önskade ett musikprojekt att lansera på internationella kvinnodagen och samtidigt nå en yngre målgrupp i urbana miljöer. De ville uppmärksamma och samla in pengar till kvinnor i kris och katastrof. Tillsammans med OTW togs kampanjen #medsyster fram.

Artisterna Janice, Sabina Ddumba, AMWIN (tidigare Amanda Winberg), LASH och medlemmar ur Tensta Gospel Choir fick tillsammans tolka systerskap, medmänsklighet och handlingskraft. I musikvideon medverkade bland annat även Stina Wollter, Alexandra Dahlström och Emilie Roslund. Musikvideon och låten kommunicerar att erfarenheterna är gemensamma men också att vi tillsammans har möjlighet att göra skillnad och att själva ta makten över framtiden.

– Vi är stolta och tacksamma över att ha fått möjligheten att få göra kampanjen tillsammans med Röda Korset, både på grund av dess syfte och mål men också för att det var ett sånt mäktigt teamwork med duktiga och inspirerande kvinnor både framför och bakom kameran. Vi är därför extra glada över att just det här projektet har blivit nominerat, säger producenterna Elin Falck och Mina Fagerfjäll.

Kampanjen uppfyllde samtliga mål och resulterade i en stor spridning i press, bland annat ett inslag i Nyhetsmorgon och en intervju i Aftonbladet.

Här är OTW:s nomineringar

  • Volvo FH 25 years, åt Volvo i kategorin ”Best automotive”
  • IKEA Global coworkers, åt IKEA i kategorin ”Best inter-company engagement”
  • Volvo Cars Explorers & Global Stories, åt Volvo Cars i kategorin ”Best inter-company engagement”
  • Help! Where does the money go?, åt Röda Korset i kategorin ”Best membership”
  • #Medsyster – By Women for Women, åt Röda Korset i kategorin ”Best video – individual”

Vinnarna i tävlingen presenteras på galan i London den 27:e november.
Se alla nomineringar på CMA:s webbplats