Form med effekt – så funkar det
Vad ligger bakom en tidningsdesign eller en helt ny visuell identitet? Kristian Strand, OTW:s designchef berättar om hur han finner inspiration och hur viktigt ett gott samarbete med uppdragsgivaren är.
Vad ligger bakom en tidningsdesign eller en helt ny visuell identitet? Kristian Strand, OTW:s designchef berättar om hur han finner inspiration och hur viktigt ett gott samarbete med uppdragsgivaren är.
Hur gör man för att hitta rätt?
Först och främst måste du lära känna uppdragsgivaren ordentligt. För att kunna blicka framåt är det grundläggande att känna till deras historia. Det är också viktigt att förstå deras verkliga utmaningar som vilka målgrupper de vill kommunicera mot och hur de vill uppfattas.
Det är inte alltid så att pusselbitarna finns på plats och därför börjar samarbetet ofta i en strategifas, där vi bland annat hjälper uppdragsgivaren att definiera och formulera sin position och vision.
Det är också nödvändigt att göra en konkurrensanalys, detta för att kunna skapa en unik identitet. Förarbete öppnar upp för att en mer träffsäker form. Den visuella identiteten ska ju spegla företaget, och man kan lite förenklat likna det vid att välja rätt kläder.
Längs arbetets gång med den visuella identiteten involverar vi sedan ofta beställaren i olika skeenden. Det gör processen blir roligare men skapar också förutsättningar för att nå ett gott resultat snabbare och smidigare.
Hur får man idéer till ny form?
Det är så roligt med idéer, för de poppar upp i så olika former och längs med hela processen. När jag väl är inne i arbetet blir jag lite extra mottaglig. Idéer brukar det finnas gott om så det handlar om att filtrera och plocka det bästa. Sedan kan en idé komma i från i stort sett vad som helst. Något som bubblat upp under en workshop och som man vill testa. Något jag sprungit på i min vardag eller en tanke som plötsligt dyker upp. Jag brukar plita ned anteckningar i samma stund en idé dyker upp, eller ta en bild på det jag blivit inspirerad av. Ofta mejlar dem till mig själv, för att jag ska komma ihåg att testa dem. Kanske låter lite konstigt, men ofta mynnar det ut i bra saker.
Hur gör du för att sälja in och visualisera det du skapat?
På OTW brukar vi ofta presentera olika vägval tidigt i processen, så att vi involverar och bjuder in beställaren till dialog redan från start. Det kan exempelvis vara i form av moodboards. Designen får sedan gärna överraska uppdragsgivaren, men den blir mer träffsäker om den tar avstamp från tidiga dialoger och riktningar.
Hur gör man när det inte stämmer riktigt?
Det som är så bra med tidiga vägval och löpande avstämningar är att du lätt kan backa tillbaka till steg där man varit nöjdare. Det är ofta rätt riskabelt att jobba för långt med något innan man visat det.
Och hur viktigt är samarbetet med uppdragsgivaren?
Det är oerhört viktigt. Involvera, bjud in och stäm av. I slutändan ska design mynna ut i något som uppdragsgivaren ska använda varje dag, känna sig trygg i, och vara stolt över.
Har du några exempel på favoritarbeten?
Ja mängder! En gemensam nämnare för lyckade identiteter är att de ska vara lätta att använda. De behöver också bestå av beståndsdelar som tillsammans skapar en helhet. Det är sådant som bygger varumärke och ger önskad igenkänning. Jag brukar sträva efter att hitta ett grepp, ett manér, som är lätt att arbeta med och som går att använda kanaloberoende. Exempelvis ”rörelsen” som vi skapat åt Fysioterapeuterna eller ”huset” i Bostadsrätternas visuella uttryck.