– Lanseringskampanjen sätter ord på precis det vi vill förmedla. De där mammorna som varje dag utmanas i sin mammaroll, som brottas med känslosvall av lycka och total hopplöshet. De som har längtat efter en plattform och ett stöttande systerskap långt bortom pekpinnar, mom-shaming och förskönande filter, säger Jennie Sandberg, chefredaktör Motherhood.
Kampanjen har tagits fram och producerats av OTW. En central del i arbetet har varit att belysa varje ålderskategori. Efter en omfattande castingprocess där hundratals mammor ville berätta just sin unika historia, valdes fyra mammor med barn ut, där alla träffades under två gemensamma inspelningsdagar. Det blev två oerhört starka dagar och ett bevis på att den här satsningen är mer än efterlängtad av målgruppen.
Med i kampanjen är Sandra Aggemo, som efter år av längtan och en känslosam IVF-resa, äntligen blev mamma till Lykke, två år. Caroline Skoglund, som ständigt ifrågasätts som biologisk mamma till sitt eget barn Oskar, två år. Linda Grådal, en lejon- och funkismamma som ständigt slåss för sonen Morris, åtta år, som föddes utan ett öga. Och Synnöve Tefre och Isabell, 17 år, mamma och dotter som båda fick en ADHD-diagnos för två år sedan, och livet gick från nattsvart till en ny verklighet.
Och de medverkande mammorna var lyriska över kampanjen:
– Jag är så tacksam över att ha fått göra detta med er, det är magiskt vad som sker när människor är autentiska. Vilka kvinnor! Inte konstigt att ni har sagolika barn, säger Synnöve Tefre, mamma till Isabell.
– Äntligen! Det är på tiden att vi systrar slutar att titta på varandra med dömande och ifrågasättande blickar och istället börjar stärka varandra, mamma till mamma, säger Caroline Skoglund, mamma till Oskar.
– På Motherhood ska man känna kraften, kunna stötta och dela sina erfarenheter för att få en annan mamma att växa i sin mammaroll. Jag tycker att vi med kampanjens äkthet visar både sårbarhet och styrka vilket förstärker vår idé om att moderskapet är det nya systerskapet, menar Malin Lundberg Aguilera, ansvarig affärsutvecklare på OTW.
Kampanjen rullar nu på Facebook, Instagram och Youtube, och består i sin helhet av 42 olika filmer i kortare och längre format som möter målgruppen under den kommande perioden.
Arbetsgrupp OTW
- Malin Lundberg Aguilera, ansvarig affärsutvecklare och kundansvarig
- Kristian Strand, designchef och art director
- Johanna Byström, projektledare
- Benke Carlsson, varumärkesstrateg
- Gustav Fromell, producent
- Angelica Hvass, fotograf
- Jessica Johansson, skribent