En utarbetad storyboard är ett av de viktigaste verktygen för att arbetet med en filmproduktion ska fungera som tänkt. Den ger en klar bild av vad filmen ska handla om, hur reaktionerna ska fångas med rätt utsnitt och vad det förväntade slutresultatet kommer att bli. Vissa moment i en filmproduktion går inte att göra ogjorda så därför är en utarbetad storyboard ett måste.

Öka chansen för succé med genomarbetad storyboard

Att lägga tid på att vända och vrida på storyboarden innan inspelning ökar chanserna för en lyckad film. I en storyboard ser alla inblandade vilka sekvenser som är planerade att filmas, vilket är bra för att försäkra sig om att filmteamet och kunden har samsyn vad gäller filmens budskap. I vissa lägen kan en förenklad storyboard räcka och ibland behövs den inte alls, men för filmer som ska bygga ett varumärke är den oumbärlig.

När i processen tas storyboarden fram?

När storyboarden påbörjas bör filmmanuset vara någorlunda satt, för att underlätta bildvalen. Därefter går man igenom scen för scen och försöker bena ut handling och manus tillsammans med bilden. Personligen gillar jag att vara sparsam med dialog och förklarande innehåll, att bilderna får prata för sig själva.

När bilder och pratmanus är utplacerade och handlingen är beskriven undertill brukar jag börja kika på övergångar och alternativa sätt att filma scenen. Ska kameran vara stilla under hela scenen eller finns det en möjlighet att bryta det förväntade med att skifta perspektiv? Det finns en uppsjö tekniker att tillgå och var inte rädd att bli inspirerad av vad andra!

Till sist kan det vara en god idé att läsa igenom manuset i det tempo man tänkt att talmanuset ska levereras och justera om någon scen behöver längre eller kortare tid.

Mannes tips för storyboard

 

  • Tänk kreativt även om du har en liten budget. Det går att göra mycket med lite. Det finns massor av filmer av dålig teknisk kvalitet på SoMe som ändå lyckas fånga tittaren.
  • I de fall filmen ska ge en känsla av äkthet bör man tänka på att filma med skakig kamera eller viss oskärpa. Även att filma med mobil kan ge fin känsla.
  • När man vill filma med mobil och få ut lite bättre kvalitet än vad mobiltillverkarens egna app kan fixa finns appen Filmic Pro. I den appen går det till exempel att låsa skärpan och ljuskänsligheten på ett visst djup men även välja att filma med en profil som ger låg kontrast och låg mättnad. Det underlättar gradingen (färgsättning mellan klipp eller för att få filmen att se ut på ett visst sätt) i postproduktionen.
  • Fokusera på storyn, inte på effekter eller coola övergångar. Keep it simple!
  • Testa storyboarden på någon som inte alls har med projektet att göra. Gärna någon som inte jobbar med reklam.